T/1 Scratch Inleiding

INLEIDING

Scratch is een object-georiënteerde visuele programmeertaal die ontwikkeld is op de MIT door Lifelong Kindergarten group en het MIT Media Lab. De taal is geschikt voor het maken van visualisaties zoals interactieve verhalen, animaties, spellen, muziek en kunst en richt zich speciaal op jonge mensen vanaf 8 jaar.

Het bijzondere aan deze programmeertaal is dat het werkt met blokjes in plaats van tekst. Dat beperkt syntaxisfouten door de onderdelen van een programma als legosteentjes in elkaar te laten passen. Als de blokjes passen is het programma syntactisch in orde en kan het worden uitgevoerd. Programmeerfouten blijven vanzelfsprekend mogelijk.

De naam Scratch komt uit de muziek van de dj-techniek scratchen. Het verwijst daarbij naar de mogelijkheid om nieuw werk te maken door werk van anderen te remixen. Ieder Scratchproject dat op de website gedeeld wordt komt inclusief de code waarmee het gemaakt is en op de projectpagina staat ook een remixboom die laat zien of het project een remix is of dat het juist door anderen als bron gebruikt wordt.

Scratch-omgeving - Informaticalessen

VOORBEREIDING

Aanmelden

  1. ga naar https://scratch.mit.edu
  2. klik op “word scratcher”
  3. meld je aan met je schoolmail (105###@ecleerling.nl) en/of gebruikersnaam (105###naam)
  4. gebruik je ‘wifi-wachtwoord’

Activeren

  1. kijk in je Outlook om je account te bevestigen via de mail die je hebt gekregen (dit is nodig om je projecten later op te slaan en te kunnen delen)
  2. klik op het mapje (links van je profiel) in de menubalk om naar je projecten te gaan.
  3. klik op een project en in een oranje balk wordt gevraagd of je het project wilt delen
  4. klik op ‘delen’ en dan komen er blauwe knoppen te voorschijn waarmee je de link van je spel kan kopiëren

WERKWIJZE

A. Keuze

  1. Onderaan deze pagina staan de deelopdrachten.
  2. Je begint natuurlijk met de eerste B-opdrachten en werkt zo door en doet daarmee ervaring op.
  3. terwijl je aan deze opdracht werkt maak je regelmatig screenshots of foto’s die je opslaat op je OneDrive Elzendaal of direct in je bericht op WordPress.

B. WordPress

  1. Je maakt een nieuw bericht met de zelfde titel als de opdracht waar je nu in werkt, bijvoorbeeld B1 of als je die in leerjaar 2 al hebt gemaakt een volgende
  2. Voor elke nieuwe B-opdracht maak je een nieuw bericht op je blog
  3. Je past je menu aan zodat dit bericht te vinden is onder ‘leerjaar 3’, onder ‘D&I’, onder ‘P/1 Scratch’
  4. Je plaatst de screenshots van je proces en je foto’s en video’s van je eindresultaat in je blog.
  5. Je sluit af met een reflectie.

C: Reflectie

  1. Geef antwoord op deze vragen:
    • Wat heb je voor het eerst gedaan tijdens het maken van deze opdracht?
    • Wie heeft jouw geholpen bij het maken van deze opdracht? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    • Wie heb jij geholpen om deze opdracht te maken? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    • Nu ben je klaar. Wat zou je de volgende keer anders doen?

D: Teams

  1. Kopieer de link van je bericht via SITE BEKIJKEN
  2. Ga naar TEAMS, naar D&I, naar thema TECHNOLOGIE en lever daar je link in.

Opdrachten Beginner

Scratch B1. Laat het vliegen / Make It Fly

Scratch B2. Animeer een naam / Animate a Name

Scratch B3. Pong-spel / Pong Game

Opdrachten Gevorderd

Scratch G1. Catch Game

Scratch G2. Make Me Fly

Scratch G3 Code a Cartoon

Opdrachten Expert

Scratch E1. Space Shooter Part 1

Scratch E2. Space Shooter Part 2

Scratch E3. Space Shooter Part 3