2.1 Fotografie: Standpunten

Werkwijze

Voor deze opdracht werk je in groepjes van 3 of 4 personen. Je maakt foto’s in het lokaal, in de aula, in de hal en/of de binnenplaats. Je meldt je altijd bij de kantine en front-office om uit te leggen voor welk vak en welke docent je buiten de les aan het werk bent. Je bent ook altijd 10 minuten voor het einde van de les terug om de foto’s met elkaar te delen.

Mobieltjes

De mobieltje zijn normaal ‘uit-en-in-je-tas’. Pas na overleg met de docent mag je gebruik maken van je mobiel. Spreek met je groep af wie de mobiel gaat gebruiken voor het maken van foto’s. Let op kwaliteit en geheugen en maak een goede keuze. Er is dus maar 1 mobiel per groepje, de rest blijft ‘uit-en-in-je-tas’.

3 Essential Functions of Narrative Viewpoint Explained for Beginner  Novelists | by Austin Hackney | The Writing Cooperative

LEERDOELEN

  • Je kent 10 verschillende camera standpunten
  • Je kan deze nabootsen door samen te werken met klasgenoten
  • Je kan een handleiding overzetten naar een eigen bericht

A. FOTO’S MAKEN

  1. Lees de handleiding ‘Fotografie: standpunten
  2. Je maakt foto’s met je groepje om de foto’s in de handleiding te vervangen
  3. Wissel elkaar af, zodat iedereen van de groep in beeld komt
  4. Maak foto’s van de volgende standpunten:
    • kikkerperspectief
    • vogelsperspectief
    • symmetrisch
    • a-symmetrisch
    • statisch
    • dynamisch
    • groot – klein
    • afsnijding
    • overlapping
    • close-up

B. FOTO’S DELEN

  1. Bedenk een manier om de foto’s met elkaar te delen, zodat iedereen een setje heeft voor zijn opdracht. Bij
    • maak gebruik van WhatsApp om de foto’s met elkaar te delen zodat iedereen zijn werk kan doen
    • zet de OneDrive app op je mobiel om je foto’s in de Elzendaal Cloud te zetten zodat je er op de laptop ook bij kan
  2. Elk groepslid bewaart alle foto’s in de OneDrive Elzendaal in de juiste map. Op die manier heeft iedereen een back-up. De snelste manier is om je foto’s via de OneDrive App op je mobiel te bewaren.

C. WORDPRESS

  1. Maak een nieuw bericht met de titel ‘2.1 standpunten’
  2. Kopieer de hele tekst uit de handleiding (inclusief foto’s) en plak deze in je bericht
  3. Plaats bij elk standpunt een foto die jullie zelf gemaakt hebben (dus vervang de voorbeeldfoto met die van je zelf)
  4. Maak gebruik van de handleiding

D. REFLECTIE

  • Ga naar WORDPRESS en open je bericht (bewerken)
  • Typ in je bericht de antwoorden op de volgende vragen:
    1. Wat heb je voor het eerst gedaan tijdens het maken van deze opdracht?
    2. Wie heeft jouw geholpen bij het maken van deze opdracht? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    3. Wie heb jij geholpen om deze opdracht te maken? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    4. Nu ben je klaar. Wat zou je de volgende keer anders doen?

E. TEAMS

  1. Lever de link van je pagina ‘standpunten’ in via Teams
  2. Gebruik ‘werk toevoegen’ en ‘koppeling’ en vergeet niet op VERZENDEN te klikken
  3. Let er op dat je eerst naar ‘site bekijken’ op je blog gaat (geen zwarte menubalk links) en dan pas de link kopieert

BEOORDELING

  • Is je werk binnen de deadline COMPLEET en CORRECT ingeleverd? Dan krijg je een 8 als beoordeling.
  • Na de deadline zakt het cijfer naar een 6. Met andere woorden: als je het werk compleet en correct inlevert krijg je ALTIJD een voldoende.
  • Lever je geen werk in na de deadline dan komt er een INH (nog inhalen) op Magister te staan. Na 2 weken wordt er een 1 als cijfer ingeleverd. Pas als alles compleet en correct ingeleverd is kan dat cijfer nog aangepast worden.