1.7 Scratch

INLEIDING

Scratch is een online programma waarin je leert hoe je moet programmeren. Je volgt filmpjes (tutorials) waarin wordt uitgelegd hoe je bijvoorbeeld een game kunt maken. Je moet hiervoor goed kijken en luisteren. Gebruik de pauzeknop om af te wisselen tussen instructie en zelf uitvoeren. Het kan zijn dat een aantal van jullie hier al op de basisschool mee hebben gewerkt.

Belangrijk is dat je je kennis met je klasgenoten deelt: help elkaar en laat elkaar zien wat je gemaakt hebt.


LEERDOELEN

  • Je kan een tutorial in het Engels volgen
  • Je kan zelf met code een spel maken

OPDRACHT

A. WORDPRESS

  1. Log in op je blog op WORDPRESS en pas je menu aan. Onder leerjaar 1, onder IK zet je een nieuw bericht met de naam ‘1.7 Scratch’ boven aan het lijstje van opdrachten
  2. Dit lege bericht vul je later met een link naar een spel dat je zelf geprogrammeerd hebt

B. SCRATCH (voorbereiding)

  1. ga naar de handleiding om een account te maken voor Scratch
  2. ga naar https://scratch.mit.edu/ en volg de instructies van de handleiding om een eigen account aan te maken
  3. LET OP: je zult je mail moeten bevestigen. Als het goed is heb je op je OUTLOOK een mail gekregen van Scratch die je moet bevestigen.
  4. volg eerst de tutorial ‘Getting Started’

C. SCRATCH (spel maken)

  1. daarna kies je onder tutorials ‘Make a Clicker Game‘ die je zelf helemaal gaat maken
  2. maak regelmatig een SCREENSHOT van de code die je maakt en sla deze op via PAINT
  3. wanneer het spel klaar is deel je het spel (share) door de link in je bericht op WORDPRESS te plaatsen.
  4. het spel moet natuurlijk wel werken, je laat het door een klasgenoot testen
  5. LET OP: als je het spel niet op DELEN zet kan een ander je werk niet zien

D. REFLECTIE

  1. Ga naar WORDPRESS en open je bericht (bewerken)
  2. Typ in je bericht de antwoorden op de volgende vragen:
    1. Wat heb je voor het eerst gedaan tijdens het maken van deze opdracht?
    2. Wie heeft jouw geholpen bij het maken van deze opdracht? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    3. Wie heb jij geholpen om deze opdracht te maken? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    4. Nu ben je klaar. Wat zou je de volgende keer anders doen?

E. TEAMS

  1. Je levert de link naar je bericht in via TEAMS.
  2. Vergeet niet om op je WORDPRESS eerst via MIJN SITE naar SITE BEKIJKEN te gaan voordat je de link naar je bericht kopieert.