De Meesterproef

In de examenklas M4 is het de bedoeling om een vrije opdracht te doen die wat omvangrijker is en waar je meerdere software programma’s of handelingen in verwerkt. Dit noemen we de Meesterproef. Bespreek met je docent wat je wil gaan doen en wat mogelijk is in jouw geval. Je moet dan denken aan de tijd die je hebt en nodig hebt, het team waarin je wil werken, enz.

Lijst van voorbeelden:

In deze lijst vind je voorbeelden van vrije opdrachten die vaak ook al in de lijst bij de verschillende programma’s staan, maar ook opdrachten die niet zozeer bij een programma horen of waarbij verschillende programma’s kunnen worden gebruikt. Niet iedere opdracht is helemaal uitgewerkt, dus soms moet je zelf acceptatie criteria verzinnen, je eigen planning maken en je punten bepalen. Loop je plan dan samen met je docent door, hij heeft misschien ook nog tips. Andere opdrachten verwijzen naar, meestal, gevorderden opdrachten, waarbij al meer voor je klaar staat. De uitwerkingen moeten wel eigen producten zijn en niet iets precies nagemaakt.

  • Oral-history, interview met de geschiedenis

In deze opdracht ga je met opname apparatuur naar iemand die over een gebeurtenis uit het verleden kan vertellen. Misschien heeft een familielid de bevrijding nog wel meegemaakt of de watersnoodramp in 1953. Maar het kan natuurlijk ook veel korter geleden, de laatste elfstedentocht of de krakersrellen in Nijmegen, maar ook de boerenprotesten van de afgelopen jaren. Vragen maken, opnemen van de gesprekken en het monteren tot een audiofragment, met intro tune, achtergrond muziek en begeleidende geluiden.

  • Videofonie

Dit is een groepsopdracht. Jullie gaan met behulp van je mobieltjes een film maken, waarbij de scenes zich steeds van de ene mobieltje of eventueel I-pad naar het volgende mobieltje beweegt. Je ziet dit op het moment bij verschillende reclames, zoals van T-mobile. Dit is een wat uitgebreidere opdracht.

Deze opdracht kun je hier vinden.

  • Het maken van een motion graphic

Een motion graphic is een korte animatie van 10 tot 30 seconde. Je laat daarin iets grappigs zien, of je legt een begrip uit op een visuele manier. Gekozen in deze opdracht is om de t-shirts van Okimono van een extra grappige twist te voorzien. Je gebruikt hiervoor Illustrator om te tekenen en After Effects om te animeren.

Deze opdracht kun je hier vinden.

  • Ontwerpen en 3D printen van een voorwerp uit meerdere onderdelen

Met de 3D-printer kun je niet alles uitprinten. Het is niet mogelijk om in de lucht iets te printen, zodat een tafel niet mogelijk is, behalve als je hem op zijn kop print. ook is het lastig bewegende onderdelen te printen, zoals een los laatjes in een bureau of een wiel aan een as. Nu zijn er van allerlei voorwerpen te bedenken die je niet in een keer uit kunt printen. Je zult dit in onderdelen moeten doen, bijvoorbeeld ingewikkelde gebouwen, voertuigen of bijvoorbeeld robots.

Een lesbrief is hier te vinden.

  • Het ontwerpen en maken van een verpakking

Een combinatie van InDesign, om je verpakkingsuitslag te maken, Illustrator, om logo’s en andere afbeeldingen te maken en eventueel Photoshop, om foto’s te bewerken die je op je verpakking kwijt wil. Bedenk zelf welke verpakking je wil maken of zoek uitslagen op het net en waarvoor je ze wil maken; een surprise voor Sinterklaas, een bonbondoos voor moederdag, een verpakking voor een nieuw drankje, ….

  • Maak je sectorverslag in een mooie InDesign opzet

Als je drukwerk aanlevert bij een drukkerij gaat dit heel vaak om in InDesign vormgegeven bestanden. In InDesign kun je namelijk de kleuren aangeven die drukpersen ook begrijpen en er zitten allerlei hulpmiddelen in die het drukproces vergemakkelijken. Als je een lay-out in InDesign maakt ziet deze er net even mooier uit dan een verslag in Word. Hoe je dat doet, zie via een aantal video’s bij de onderstaande opdracht.

De video’s voor deze opdracht kun je hier vinden.

  • Een tekenfilm maken in Animate

Maak je eigen tekenfilm met het animatieprogramma Animate en leer hoe je animaties zo kunt laten bewegen dat het er soepel en mooi uitziet. In een aantal opdrachten ga je steeds dieper op de materie in en krijg je steeds meer mogelijkheden voor je eigen tekenfilm.

De lesbrief kun je hier vinden.

  • Een op afstand bestuurbaar voertuig

Maak een op afstand bestuurbaar voertuig met verschillende onderdelen die je bij D&I hebt gehad. Maak bijvoorbeeld het buitenwerk met de 3D-printer of de lasersnijder en het binnenwerk, motor en besturing via Micro:bit, Makebot of lego. Bepaal zelf wat je voertuig moet kunnen en film de prestaties voor je verslag en bewijsvoering.

  • Maak een minidocumentaire

Maak een film over iets dat je interessant vindt. Dit kan van alles zijn een productieproces, een aantal voetbalbewegingen, je hobby, je dorp, enz. Zorg voor een intro en een aftiteling, maak een voice over. Op de site staat een voorbeeld opgave van een 1 minuut documentaire, daar kun je de opbouw, werkzaamheden en wat achtergrond vinden, maar je mag natuurlijk ook zelf een onderwerp kiezen.

  • Maak een Game

Games spelen is natuurlijk leuk, maar er zelf een maken is nog leuker. En dan bedoelen we niet in Minecraft of Roblox een wereld bouwen, maar de game zelf maken. Dit kan bijvoorbeeld in Gamemaker, maar er zijn ook andere programma’s zoals Unity. Hier zul je zelf heel veel moeten uitzoeken en tutorials via internet moeten volgen. Kijk ook eens op de site van informatica voor de havo en vwo; ecif.nl.

  • Ontwerp, bouw en programmeer een model met de lego

“Met lego kun je alles maken, een boot een vliegtuig of een trein…” Zo begon vroeger de reclame van lego. Nu lijkt me een vliegtuig iets te hoog gegrepen, maar er is wel van alles te maken. Bedenk zelf een bouwwerk die je later kunt programmeren voor een bepaalde functie. Bedenk van te voren wat het bouwwerk allemaal moet kunnen. Ga aan het ontwerpen, zoek oplossingen voor jouw probleem, bouw jouw model en programmeer in lego Mindstorms het model zo dat de uitvoering te filmen is voor je presentatie en bewijsvoering.

  • Maak een serie posters voor een festival of een actie

Als er ergens een festival is of een andere festiviteit, dan moet dat aangekondigd worden. Er moeten mensen op af komen. Of dit nu een feest is, een demonstratie, een tentoonstelling of een inzamelingsactie. De basis wordt vaak gelegd met een poster, die je tegenwoordig dan ook weer op de sociale media tegen komt. Ontwerp een aantal posters, waarbij je verschillen in kleur en indeling maakt, waaruit een organisatie dan weer kan kiezen. Maak je deze poster bijvoorbeeld voor je eigen voetbalclub, let dan op de clubkleuren. Posters worden meestal gemaakt in InDesign, maar je kunt ook kiezen voor Photoshop of Illustrator, of een combinatie van deze drie.

Voor een korte lesbrief klik hier.

  • Maak een bordspel 

Verzin een bordspel met eigen regels, opdrachten en uiterlijk. Maar in Illustrator dan een tekening van het bord, zodat deze door de lasersnijder gebrand en uitgesneden kan worden. Teken in Sketchup de figuurtjes die je over het bord wil laten bewegen, of die op het bord geplaatst moeten worden. En print deze uit met de 3D-printer. Maak bijvoorbeeld in InDesign, opdrachten kaartjes en/of een lijst met de spelregels. Misschien wil je er ook nog een doos omheen, met een afbeelding van je spel erop, waar je dus fotografie en Photoshop weer bij zou kunnen gebruiken. Hoe ver je hiermee gaat hangt natuurlijk af van je tijd en de groepsgrootte.

  • Een leader voor de tutorials van D&I maken

Bij D&I hebben we heel wat tutorials gemaakt en dit blijven we natuurlijk doen, zolang er nieuwe opdrachten en programma’s bij komen. Een leader, dus de intro van de video’s, zouden wel een eenduidige opening kunnen hebben. De opdracht is om een video van 5 tot 10 seconde te maken waarin de titel van het filmpje kaan komen te staan en waarbij het duidelijk is dat deze tutorials van ECDI komen.

  • Maak een website met daarop je eigen werk

Als je de Dreamweaver opdrachten hebt gemaakt en je moet je werk ook nog presenteren, dan is het leuk als je dit in de vorm van een website maakt. Deze website hoef je niet per se op het internet te plaatsen en voor iedereen zichtbaar, maar voor je presentatie aan je docent zou dit heel leuk zijn. De indeling en het uiterlijk kun je helemaal zelf bepalen. Bedenkt goed wat je wil laten zien en hoe.

  • Maak een kruispunt met verkeerslichten

Maak in Illustrator een kruispunt met daarin of op verkeerslichten en programmeer deze verkeerslichten met de Arduino. Je kunt dit natuurlijk net zo ver uitbreiden als je zelf wil. Je kunt ook zebrapaden toevoegen (andere manier van stoplicht, eventueel geluid er bij), of meerdere rijbanen, bijvoorbeeld voor links of rechts af. Maar ook sensoren toevoegen, waarmee je een intelligente verkeersregeling krijgt.

Variaties op deze opdracht zijn natuurlijk ook te maken, zoals een spoorwegovergang of ….

  • Je eigen uitbreiding van de beginners of gevorderden opdrachten

Van een heel aantal beginners en gevorderden opdrachten, kun je zelf vervolg opdrachten verzinnen. Niet iedere opdracht staat in deze lijst, omdat we erg benieuwd zijn naar jullie eigen ideeën. Het geleerde toepassen in een grotere opdracht is natuurlijk prima, het gaat er om dat jij iets maakt waar je trots op kunt zijn.

  • Je eigen verzonnen opdracht

Er staan al veel mogelijkheden op de lijst maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. In principe is alles wat met Informatie Technologie te maken heeft geschikt. En IT komen we overal in de samenleving tegen. Wil je een ander programma leren of een programmeertaal of bouwen met andere materialen of nog iets anders, iets dat wij niet op de site hebben staan, dan mag dat meestal ook wel. Overleg met je docent wat mogelijk is en welke acceptatie criteria je kunt opstellen.