P/2 GameMaker

INLEIDING

GameMaker is een game-engine waarmee spellen ontworpen kunnen worden. Het programma is oorspronkelijk ontwikkeld door Mark Overmars (voormalig hoogleraar aan de Universiteit Utrecht) en wordt momenteel ontwikkeld en gepubliceerd door YoYo Games.

Het programma biedt de gebruiker twee manieren van programmeren: enerzijds kan men door icoontjes te slepen en los te laten (Drag and Drop genaamd) bepaalde acties laten uitvoeren door het programma. Anderzijds kan men ook gebruikmaken van de ingebouwde scripttaalGameMaker Language.

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Voordat je zelf spullen kunt maken moet je eerst een Opera account maken via de website van GameMaker. Gebruik hiervoor je schoolmail en je WiFI-wachtwoord. Zet je gebruikersnaam en wachtwoord in je persoonlijke notitie in je Magister Agenda (op de eerste schooldag van dit schooljaar).

Als je dat gedaan hebt, kun je bij Tutorials allerlei lessen vinden om games te maken. Deze games kun je in twee talen maken: GML Visual en GML Code. Begin met GML Visual, dit is meer ‘zien wat je doet’. Dit zijn de B opdrachten. Wil je verder, dan kun je met GML Code aan de slag. Dit zijn de G opdrachten.

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

WERKWIJZE

A. Keuze

  1. Onderaan deze pagina staan de deelopdrachten.
  2. Je begint natuurlijk met de eerste B-opdrachten en werkt zo door en doet daarmee ervaring op.
  3. terwijl je aan deze opdracht werkt maak je regelmatig screenshots of foto’s die je opslaat op je OneDrive Elzendaal of direct in je bericht op WordPress.

B. WordPress

  1. Je maakt een nieuw bericht met de zelfde titel als de opdracht waar je nu in werkt, bijvoorbeeld B1 of als je die in leerjaar 2 al hebt gemaakt een volgende
  2. Voor elke nieuwe B-opdracht maak je een nieuw bericht op je blog
  3. Je past je menu aan zodat dit bericht te vinden is onder ‘leerjaar 3’, onder ‘D&I’, onder ‘P/2 Game Maker’
  4. Je plaatst de screenshots van je proces en je foto’s en video’s van je eindresultaat in je blog.
  5. Je sluit af met een reflectie.

C: Reflectie

  1. Geef antwoord op deze vragen:
    • Wat heb je voor het eerst gedaan tijdens het maken van deze opdracht?
    • Wie heeft jouw geholpen bij het maken van deze opdracht? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    • Wie heb jij geholpen om deze opdracht te maken? Vertel bij welk onderdeel dat was.
    • Nu ben je klaar. Wat zou je de volgende keer anders doen?

D: Teams

  1. Kopieer de link van je bericht via SITE BEKIJKEN
  2. Ga naar TEAMS, naar D&I, naar thema ONTWERPEN en lever daar je link in

Opdrachten Beginner

GameMaker B1: Breakthrough

GameMaker B2: Make Your Own Arcade Space Shooter

GameMaker B3: Make Your First Car Game

Opdrachten Gevorderd (eerst alle Beginner opdrachten gemaakt hebben)

GameMaker G1: Making Fire Jump Part 1

GameMaker G2: Making Fire Jump Part 2

GameMaker G3: Making Fire Jump Part 3

GameMaker G4: Making Fire Jump Part 4